Wie niet accountable is, is een kwakzalver
Accountability van communicatie wordt steeds belangrijker voor een organisatie en voor de communicatieprofessional. Zeg nou zelf: welke bijdrage levert communicatie aan de de realisatie van de doelstellingen van jouw bedrijf? En geen fingerspitzengefühl, onderbuikredenaties of iets dat je voelt aan je water. Wat is nu echt de toegevoegde waarde van communicatie?
Accountabilityscan – inzicht in de kwaliteit van communicatie
Met een accountabilityscan helpt communicatiemeteffect.nl bedrijven en organisaties bij het meetbaar maken van de kwaliteit van de communicatiefunctie. Alleen dan kun je de regie voeren op de communicatie binnen jouw organisatie. Communicatiemeteffect.nl maakt gebruik van de balanced scorecard methode voor communicatie, een kwaliteitshulpmiddel waarvan het belang is aangetoond in andere vakgebieden.
Accountability van communicatie is veel meer dan het ophoesten van cijfers in een rapportage, op basis waarvan dan besluitvorming plaatsvindt. Financiële cijfers vertellen over de huidige prestaties; de visie en reputatie van de communicatieafdeling vertellen veel over het toekomstige succes.
De voordelen van de accountabilityscan
Voor de organisatie/directie:
- Inzicht in de kwaliteit van communicatiefunctie van de organisatie
- Verbeterpunten kunnen direct worden opgepakt, het resultaat zal snel zichtbaar zijn.
- Communicatiebudget zal effectiever worden ingezet, de kosten verdienen zich direct terug door besparing op niet effectieve projecten
Voor de communicatieprofessional, naast bovenstaande:
- Kost nauwelijks tijd en aandacht, geen verzwaring van takenpakket
- Professionalisering van de communicatiefunctie en medewerkers is inbegrepen
- Door inzicht in prestaties zal het respect en zelfvertrouwen groeien