Communicatie. Zo oud als de mensheid, toch zo jong als vak. Een ‘veelzijdige discipline’ zelfs volgens Wikipedia. Of is dat een mooi woord voor ‘een onduidelijke bende’? Het vak communicatie is inderdaad veelzijdig. Verandering is een constante factor. Wat helaas niet verandert is de interne discussie over vakinhoud en professionalisering. Zolang wij naar buiten toe niet duidelijk kunnen maken waar wij voor staat, is communicatie een onvolwassen vak.
Een van mijn vroegere communicatiecollega’s was Phidippides, de eerste ‘marathonloper’. Als gelegenheidsbode zou deze Griekse infanterist na een veldslag de 42 kilometer tussen Marathon en Athene rennend hebben afgelegd. Voordat hij dood neerviel kon hij nog net de boodschap overbrengen: we hebben gewonnen. Het vak bestond lange tijd vooral uit zenden. In mijn studietijd – zo’n 20 jaar geleden – leerde ik over voorlichting en massamedia; nu leert men over conversation management en media die sociaal pretenderen te zijn. In twee decennia een flinke verandering.
Waar staat het vak communicatie in 2020?
Wat in de komende jaren zeker gaat veranderen, nee moet veranderen, is de onduidelijkheid over de toegevoegde waarde van communicatie. Interne discussies over vakinhoud en professionalisering gaan vaak over positie in de organisatie, erkenning en loskomen van het alleen maar maken van folders. Ze gaan zelden over de kern van het vak en hoe van buiten naar het vak wordt gekeken: waar ben jij van, waar sta jij voor en wat is de meetbare toegevoegde waarde van communicatie aan deze organisatie?
Accountability, de toegevoegde waarde van communicatie
Laat nu uitgerekend meetbaarheid de laatste jaren steeds beter mogelijk zijn. Accountability gaat per slot van rekening over de vraag ‘welke waarde voeg je als communicatieprofessional toe?’ Accountability van communicatie is veel meer dan het ophoesten van cijfers in een rapportage, op basis waarvan dan besluitvorming plaatsvindt. Financiële cijfers vertellen slechts over de huidige prestaties; de visie en reputatie van de communicatieafdeling vertellen veel over het toekomstige succes.
Richt je blik naar buiten als communicatieprofessional
Gelukkig vallen de meeste communicatiecollega’s niet dood neer, zoals Phidippides. Maar helaas slaat mijn bier dood zodra communicatieprofessionals weigeren hun blik naar buiten te richten. Maak gebruik van accountability van communicatie! Met het (zelf)inzicht dat dit oplevert in je rol en waarde als communicatieprofessional zet je een flinke stap in het volwassen maken van ons vak. Ik help je er graag mee!
Martin Kugel, Consultant Communicatiemeteffect.nl