Communicatiemeteffect.nl helpt bedrijven en organisaties (zelf)inzicht te krijgen in de communicatie en deze te verbeteren. Anders gezegd: de communicatie op een hoger plan tillen, de organisatie communicatiever maken, de communicatiespecialisten een duwtje in de goede richting geven (en vaak ook de directeur). Dat doe ik niet alleen door te analyseren, maar zeker ook door te adviseren (op basis van de analyse uiteraard). Training van de bij communicatie betrokken medewerkers is een vast onderdeel van een verbetertraject. Daarnaast begeleid ik de implementatie van de verbetertrajecten op het gebied van communicatie.
Hoe werkt zo’n verbetertraject?
-
Inzicht in accountability
Inzicht in accountability van communicatie. In de onderzoeks- en analysefase van de accountabilityscan maken we gebruik van diverse methoden. De kern wordt gevormd door de Balanced ScoreCard voor communicatie, de BSC-Methode. Samen met interviews met belangrijke personen binnen en buiten de organisatie wordt een goed beeld verkregen van de communicatie, het communicatieklimaat en de reputatie van de communicatieafdeling. -
De ideale communicatieafdeling
Voor de afdelingsscan worden verschillende methodes gebruikt, waaronder de Beroepsniveauprofielen (BNP’s) van Logeion. Deze profielen beschrijven het werkterrein en de verantwoordelijkheden van de communicatieprofessional in kerntaken en op beroepsniveaus. Ook hier zijn interviews met belangrijke personen binnen en buiten de afdeling belangrijk om een goed beeld te krijgen. -
Werving van nieuwe communicatieprofessionals
Voor de wervingsscan wordt vooral gekeken wat niet in de functieomschrijving en concept vacaturetekst staat. De teamsamenstelling speelt een rol, de al aanwezige competenties, de ambitie. Bij sollicitaties wordt onder andere gebruik gemaakt van de Talent en Motivatie Analyse. Deze methode rapporteert de drijfveren van kandidaten en de vertaling naar gedrag.
Praktische stappen in het verbeterproces
Onze werkwijze is erop gericht kennis en vaardigheden blijvend te ontwikkelen binnen een organisatie. Daarom maken we gebruik van praktische methodes, die de organisatie stap voor stap door het verbeterproces leidt.
Het resultaat:
- De communicatieafdeling weet waar ze voor staan, waar ze goed in zijn en waar ze zich op moeten richten
- De toegevoegde waarde van de communicatieafdeling is duidelijk voor iedereen en wordt regelmatig gemeten
- De afdeling communicatie is zodanig ingericht en heeft een plek in de organisatie waar het optimaal functioneert.
- Communicatieprofessionals hebben zelfkennis qua talent, motivatie en ambitie
- Voor communicatieprofessionals is een ontwikkelpad geschetst met specifieke opleiding en trainingen.
- Het team van communicatieprofessionals is in balans dankzij de werving van de juiste medewerker(s) op dit moment én op middellange termijn.
- Er is draagvlak in de organisatie voor de nieuwe communicatieafdeling en –koers.